Spelet

Fotboll är ett spel med många komponenter. Alla spelare i det lag som har bollen spelar anfallsspel och motståndarna inriktar sig då på försvarsspel. Vid anfallsspel ska spelarna ta sig framåt med bollen och göra mål. Omvänt ska de vid försvarsspel göra det svårt för motståndarna att ta sig framåt med bollen, försöka ta tillbaka den och därmed hindra motståndarna från att göra mål. Övergången mellan anfallsspel och försvarsspel kallas omställning.

Om övningarna under träningen utgår från spelet med anfall, försvar och omställningar ökar förutsättningarna för lärande. Fotbollen ska ses ur ett helhetsperspektiv där spelet är centralt. Denna beskrivning av fotboll gäller för såväl 5-mannaspel inom barnfotbollen som för elitfotbollen. Spelet inom barnfotbollen ser dock annorlunda ut i jämförelse med en 11-mannamatch.

Exempel på övningar

  • 9-12 år. Koordinationsövningar med boll

    Filmen visar ett antal koordinationsövningar där barnen bland annat studsar en boll samtidigt som de hoppar, rullar och snurrar.

  • 6-9 år. Koordinationsövningar med boll

    I den här filmen visas 8 olika koordinationsövningar där du bland annat springer och studsar bollen på flera olika sätt.

  • 9-12 år. Pressa

    För yngre barn är syftet med ”sätta press” att ta tillbaka bollen. I takt med barnens utveckling börjar de också förstå att det finns andra avsikter med att sätta press på bollhållare. Beroende på övriga spelares positioner kan inriktningen i stället vara att ge bollhållaren mindre tid och utrymme att behålla bollen eller fördröja spelet så att andra försvarsspelare hinner tillbaka för att hjälpa till.

  • 6-9 år. Ta bollen

    Barns reaktioner när laget tappar bollen är att så snabbt som möjligt ta tillbaka den. Ofta attackerar flera barn bollhållaren samtidigt. Barnen förstår ännu inte nyttan med att täcka ytor eller markera motspelare som inte har bollen.

  • 9-12 år. Komma till avslut och göra mål. Spelövning 1 – väggspel

    Spel 2 mot 2 med målvakter och en spelare som alltid tillhör det bollhållande laget. För att mål ska räknas måste det anfallande laget först göra ett väggspel. Byt uppgifter och målvakt.

  • 9-12 år. Speldjup

    Vid nästan alla situationer bör bollhållaren ha möjlighet att spela bollen både framåt och bakåt. Fotbollens grundidé är att göra mål och därför är speldjup framåt det allra viktigaste. Om bollhållaren är felvänd kan en passning bakåt öppna upp för möjligheten att antingen spela bollen framåt eller ut på en kant.

  • 6-9 år. Passa.

    Passningsspelet är fotbollens kärna men förekommer i väldigt liten omfattning vid 5-mannaspel, men efter hand ser bollhållaren sina medspelare alltmer som en resurs. Samtidigt börjar medspelarna placera sig så att de kan ta emot passningar från bollhållaren.

Under Spel och träning hittar du filmer:

  • som beskriver spelet under 5- och 7-mannamatcher
  • om koordinationsträning och lekar
  • om träningsinnehåll upp till 12 år för anfalls- och försvarsspel
  • med färdiga träningsprogram och övningar.

Du behöver logga in för att se alla filmer.