Behåll glädjen

Att kunna skratta och ha mycket positiva minnen kopplat till sin idrott kan vara en stark motivator att stanna kvar när andra delar i livet också tar plats.

behåll glädjen.jpg

Precis som när det gäller allt annat i livet, kan inte varje pass, alla dagar i veckan under en livstid, vara roliga. När du precis börjar med en idrott som barn och ungdom är det viktigt att fylla på med många positiva upplevelser och förstärkare. Det kommer att vara en hjälp när man blir äldre och de egna och andras krav kanske ökar.

Här är några tips för att behålla glädjen inom idrotten:

  • Hitta och reflektera över vad det är i orienteringen som skapar meningsfullhet och glädje för just dig eller de som du tränar. Kom ihåg att detta kan skilja sig från person till person. Prata gärna med andra om vad som får dig och/eller dina aktiva att vilja fortsätta. Genom att förstå vad andra i omgivningen drivs av kan man även få högre självinsikt och möjlighet att stötta andra.
  • Se till att dessa positiva delar får ta stor plats i både träning, planering och analys. Samtidigt som det är bra att se på sina utvecklingsområden är det viktigt att inte förlora kontakten med de delar som vi upplever som mest givande. Den som exempelvis tycker att stafett är det mest positiva kan gärna springa mycket stafett för att ofta få känna den positiva känslan av att göra något tillsammans.
  • Alla har bättre och sämre dagar. Ibland känns allt bra och ibland är det jobbigt. Det är ofta bra att försöka reflektera över och förstå orsakerna till att det är jobbigt. Det kan finnas fysiska, mentala eller omgivningsfaktorer. Om man känner att man fastnar i tankarna kan ett bra bollplank ge mycket.
  • Om känslan är att glädjen och motivationen minskar över tid, så behövs en rannsakan. Ett bra sätt kan vara att fundera på vad det var som tidigare skapade glädjen. Är det något yttre som förändrats och kan det i så fall återskapas eller ersättas? Eller är det utvecklingen som gjort att de tidigare positiva faktorerna inte längre upplevs lika bra. I så fall behövs nya förstärkare, nya sätt att få återkoppling för att utvecklas vidare och känna glädje, motivation och engagemang.

Läs vidare
Här kan du läsa de andra texterna under kapitlet Glädje i idrotten:
Skapa glädje