Orienteringssäsongen

Ofta är det bra att göra en plan över säsongen, som också tar hänsyn till vila och återhämtning. Kom ihåg att vila är lika viktigt att planera in som tävlingar och träningar.

eventor.jpg

Många idrotter har utmaningar kopplat till hur tävlingssäsongerna är organiserade. Inom tennisen och löpning är det idag svårt att periodisera träningen då tävlingar genomförs hela året. Inom tennisen behöver spelarna jaga ATP poäng för att avancera och spelschemat blir ofta väldigt hektiskt för dem utanför den yttersta världseliten.

Inom orienteringen finns större möjligheter att planera olika faser i sin träning. Dock är tävlingsprogrammet ofta intensivt när det drar igång, med viktiga tävlingar, mästerskap och läger nästan varje helg.

Ofta är det bra att göra en aktiv plan över säsongen innan den drar igång, som också tar hänsyn till vila och återhämtning. Kom ihåg att vila är lika viktigt att planera in som tävlingar och träningar. Med en aktiv planering inför säsongen är det också lättare att ta med sig information om hur man bäst kommer i form till kommande år.

Kom ihåg att det sällan är en enda sak som gör att totalbelastningen blir för stor utan att det ofta är flera saker som spelar in. Om en orienterare har en hektisk tävlingsperiod kan det vara bra att dra ner på ambitionerna inom andra områden, och tvärt om. Är det andra viktiga saker som behöver hanteras kan det vara bra att prioritera och tänka igenom i förväg vilka aktiviteter som ingår i planeringen. När vi redan är stressade är det mycket svårare att få perspektiv, se sammanhang eller att lägga märke till att återhämtningen är bristande.

Läs vidare
Här kan du läsa de andra texterna under kapitlet Helhet, livspussel och balans:
Stress
Helheten
Stressad, trött övertränad eller sömnig?