Start

Vad?
För att må bra i livet och orka med en satsning på sin idrott som tar kraft och energi kan ett viktigt steg därför vara att se över sin vardag och reflektera över om man har bra förutsättningar för återhämtning ur ett stressperspektiv.

Varför?
Inom idrotten har de biologiska och fysiologiska förutsättningarna för prestation länge varit i fokus. Hur psykologiska och sociala faktorer påverkar och hänger samman med en effektiv träningsbelastning och prestation har på senare tid uppmärksammas mer och mer. Den biopsykosociala modellen om hälsa beskriver hur både biologiska, psykologiska och sociala faktorer påverkar hälsa, välbefinnande och prestation. I vilan mellan träningspassen är den psykosociala återhämtningen avgörande för att kroppen ska kunna ta till vara på träningen så effektivt som möjligt.

Ma_bra_Stress1.jpg

Hur?
Det enda som är konstant i livet är förändring. Att upprätthålla en bra balans mellan träning och återhämtning behöver därför justeras utifrån hur livet ser ut just nu. En alltid pågående process. Till och med de bästa planeringar och periodiseringar kan komma att behöva justeras utifrån den aktuella livssituationen.

Läs vidare
Här kan du läsa de andra texterna under kapitlet Helhet, livspussel och balans:
Stress
Helheten
Orienteringssäsongen
Stressad, trött övertränad eller sömnig?