Stabiliserande styrkeövningar

Nedan är förslag på olika övningar för att utveckla balans, stabilitet och bålstyrka och som gärna kan köras på nivån för uthållig styrka. Detta för att dessa tre egenskaper behöver bibehållas under hela orienteringslopp, alltså över längre tid. Övningarna kan kombineras till hela träningspass alternativt läggas in som avslut efter ett löppass eller annat gympass. De övningar som är mest utmanande för bålen bör ligga sent i passen, då du behöver orka hålla bålstabiliteten i de flesta styrkeövningarna som görs för andra muskelgrupper. Var kreativ och gör dessa övningar med de redskap du har tillgängligt så som TRX, redcord, pilatesboll, gummiband, träd och stenar i skogen eller var det nu kan vara!

Draken/Raka enbensmarklyft: http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/721
Benindrag på pilatesboll: http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/141
Benindrag med TRX:

Bålrullningar: http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/385
Planka med benlyft: http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/70
Rodd i ringar: http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/611
Rodd i TRX:

Utfall med knäuppdrag i TRX:

Enbensböj på låda: http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/658
Enbensböj på balansplatta:

Enbensböj på bosuboll: http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/518
Sidogång med gummiband:

Planka med viktförflyttning i TRX: ?????
Running man på rygg i TRX: