Stabiliserande styrkeövningar

Nedan är förslag på olika övningar för att utveckla balans, stabilitet och bålstyrka och som gärna kan köras på nivån för uthållig styrka. Detta för att dessa tre egenskaper behöver bibehållas under hela orienteringslopp, alltså över längre tid. Övningarna kan kombineras till hela träningspass alternativt läggas in som avslut efter ett löppass eller annat gympass. De övningar som är mest utmanande för bålen bör ligga sent i passen, då du behöver orka hålla bålstabiliteten i de flesta styrkeövningarna som görs för andra muskelgrupper. Var kreativ och gör dessa övningar med de redskap du har tillgängliga, som TRX, redcord, pilatesboll, gummiband, träd och stenar i skogen eller var det nu kan vara!

Övningen draken/Raka enbensmarklyft på styrkeprogrammet.se

Övningen benindrag på pilatesboll på styrkeprogrammet.se   

Benindrag med TRX:

Övningen bålrullningar på styrkeprogrammet.se  

Övningen planka med benlyft på styrkeprogrammet.se   

Övningen rodd i ringar på styrkeprogrammet.se   

Rodd i TRX:

Utfall med knäuppdrag i TRX:

Övningen enbensböj på låda på styrkeprogrammet.se  

Enbensböj på balansplatta:

Övningen enbensböj på bosuboll på styrkeprogrammet.se  

Sidogång med gummiband:

Running man på rygg i TRX: