1 Vad vill du uppnå?

Våga drömma, våga välj högt uppsatta mål, men våga också sätta mindre och kortsiktiga mål. Oavsett om du vill uppnå en liten förbättring inom ett specifikt område på kort tid, till exempel färre sjukdagar, eller om du vill förbättra dig på milen eller till och med vill vinna VM, är det av stort värde att du känner för målet och gör det så tydligt som möjligt. Du behöver veta vart du är på väg och när du nått målet på din resa.  

Utvecklingsprocess_Process2.jpg

Om du vill uppnå något som ligger väldigt långt ifrån där du är idag, kan det vara bra att ha delmål som ligger närmare ditt nuläge. Drömmålet har du kvar, men du har också mer närliggande mål.  

När du bestämt ditt mål, var ärlig mot dig själv och svara på frågorna: MOTIVERAR målet eller drömmen mig och VARFÖR vill jag det? Att landa i VARFÖR och verkligen känna att målet är roligt och att det motiverar mig och att det är DU som satt målet är oerhört viktigt. Investera därför mycket tid för att känna efter så att du är säker på din sak.  

På plats i detta steg 

  • Mål uppsatta, tydliggjorda och nedskrivna. 

Att tänka på 

  • Gör målet så tydligt som möjligt. Vad betyder målet? När vill jag ha uppnått målet? Kan jag förstå när målet är uppfyllt?  
  • Förstå varför du vill nå ditt mål.  
  • Motiveras jag av målet? Om inte kanske du ska välja ett annat mål.  
  • Skriv ner dina mål. Studier visar att de som skrivit ner sina mål har mycket större chans att lyckas nå dem.  
  • Reflektera 

”You must be able to dream. Visualize yourself being on the top of the podium and you will feel better during the trainings.” (citat från Thierry Gueorgiou, världens bästa orienterare genom tiderna).