Frågor och svar

Nedan hittar du några vanliga frågor och svar. Har du frågor som inte besvaras på denna sida, kontakta vår supportavdelning så hjälper vi dig. Glöm inte skicka med din registreringskod.

Hur gör jag för att komma igång?

Först behöver du registrera din kod tillsammans med din e-post här på webbplatsen. Din registreringskod hittar du i din e-post, bok/folder eller får via din arrangör.

Är det första gången du registrerar din e-postadress i Utbildningsportalen behöver du verifiera din e-post. Följ instruktionerna i verifieringsmejlet du får efter du registrerat din kod. Du behöver bara verifiera din e-post en gång. Efter du verifierat dig loggar du sedan in med din e-postadress och ditt valda lösenord.

Har du verifierat dig sedan tidigare får du instruktioner på skärmen att logga in, direkt efter du registrerat din kod.

Jag har inte fått något verifieringsmail

Om du inte har fått ett verifieringsmail inom tio minuter efter att du registrerat dig, titta om det ligger i din skräpkorg. Eller om det placerats i mappen övrigt.

Vad gör jag om jag förlorat registreringskoden?

Registreringskoden är en engångskod och en form av värdehandling. Den tillhör det specifika utbildningsmaterialet. Du får koden på e-post, i en fysisk bok/folder eller via din arrangör. Du använder koden när du registrerar dig på det digitala utbildningsmaterialet. Är det första gången du använder SISU Utbildningsportal behöver du verifiera din e-post i samband med kod-registreringen. Efter du verifierat dig loggar du sedan in med din e-postadress och ditt valda lösenord. Har du verifierat dig sedan tidigare får du instruktioner på skärmen att logga in, direkt efter du registrerat din kod.

Har du glömt ditt lösenord?

Glömmer du ditt lösenord klickar du på länken "Logga in" i övre högra hörnet och sedan "Glömt lösenord?" och anger din e-postadress. Då skickas ett mejl till dig med instruktioner för hur du ändrar ditt lösenord.

Kan flera personer använda min registreringskod?

Registreringskoden är en engångskod och kan bara användas en gång. När du har registrerat dig använder du istället din e-postadress och det lösenord du valt för att logga in. Kontot (e-post och lösenord) är personligt och får inte användas av flera. Om du trots det lämnar ut dina inloggningsuppgifter loggas du ut om någon annan försöker logga in på ditt konto.

Kan jag ladda ner webbplatsens filmer och övningar till datorn eller mobilen?

På grund av upphovsrättsliga skäl kan du inte spara ner filmerna till din dator eller mobil.

Varför kan jag inte se filmerna eller annat innehåll på webbplatsen?

Vi har valt ett format på filmerna som ska passa de flesta nya datorer samt mobiler och läsplattor med iOS, android etc. Därför kan några av våra användare behöva uppdatera sina webbläsare, här nedan hittar du länkar till de senaste versionerna av webbläsare

- Här kan du ladda ned Google Chrome (kostnadsfritt)
- Här kan du ladda ned Firefox (kostnadsfritt)
- Här kan du ladda ned Microsoft Edge (kostnadsfritt)

Varför buffrar / hackar i det uppspelningen av filmerna?

Buffringsproblem är ofta nätverksrelaterade.

På Bredbandskollen.se kan du testa din uppkoppling. Vi rekommenderar att du når upp till minst 1.5Mbit/sek i hastighet för nedladdning i detta test. Ligger du under denna hastighet kan störningar förekomma. Ligger du under vår rekommenderade hastighet kan du testa att koppla från andra enheter som är anslutna till samma nätverk.

Vill du läsa igenom de allmänna villkoren för webbplatsen igen?

Här hittar du allmänna villkor för webbplatsen

Ytterligare frågor?

Kontakta oss gärna, glöm inte att skicka med din registreringskod.